Elektrische auto’s

Om het opnemen van ons album zo duurzaam mogelijk te laten verlopen, moesten wij natuurlijk ook kritisch naar het vervoer kijken. Al snel was er het idee om het hele vervoer elektrisch te regelen om zo de C02 uitstoot te verminderen.

Uiteindelijk is het bijna helemaal gelukt. Wij hadden een elektrische personen auto en een elektrische bestelbus ter beschikking gekregen om daarmee personen en instrumenten vervoerd. Helaas was het net niet genoeg voor alles, waardoor we gebruik hebben moeten maken van 1 dieselbusje: alhoewel we de gereden kilometers hebben gecompenseerd via het bedrijf Trees For All.

Hier mijn ervaringen en hopelijk wat nuttige tips voor mocht je elektrisch vervoer voor je project overwegen:

Beschikbaarheid: Elektrische auto’s zijn moeilijk te lenen of te huren. Dat omdat de techniek nog redelijk nieuw is en veel mensen nog wantrouwen hebben om zo een auto te kopen. Een goede mogelijkheid om voor een redelijke prijs aan een elektrische personen auto te komen zijn carsharing websites als Snappcar of Mywheels. Wij hebben uiteindelijk via Mywheels een elektrische Nissan Leaf ter beschikking gesteld gekregen. Tip: Als je bezig bent met een duurzaam project waarvoor je een elektrische auto nodig hebt, benader de verhuurders op Snappcar of Mywheels persoonlijk. Vaak zijn zij bereid om een goed project te steunen door korting op het huurtarief te geven. Ik was erg verbaasd hoe positief ons project werd ontvangen en hoe mensen mee gingen denken om oplossingen te bedenken.

Met een elektrische bestelbus ziet het er wat somberder uit. Er zijn op dit moment maar twee types die wel eens voorkomen – de Nissan E-NV200 en de Renault Kangoo Z.E.. Deze waren op Snappcar en Mywheels niet te vinden. Ook het langs gaan bij veel dealers leverde niet veel op, omdat deze modellen nagenoeg nooit rijklaar op voorraad beschikbaar zijn. Enkel de Renault Kangoo kan via één aanbieder in Nederland gehuurd worden. Met dank aan www.dealerautoverhuur.nl voor een flinke last minute samenwerking konden wij een Kangoo Z.E. krijgen. Maar ook zij hebben maar slechts twee rijdende elektrische bussen, waarvan één langdurig verhuurd is. Dus je kunt er maar beter vroeg bij zijn als zo eentje nodig hebt 😉

 

Actieradius: Een tweede punt om goed over na te denken was de actieradius van de elektrische auto’s. Anders dan bij benzine/diesel auto’s haalt een vol opgeladen elektrische auto maar 100-170km. De Kangoo Z.E. haalde 100-120 km, de Nissan Leaf tot 170km. Maar dat is erg afhankelijk van het rijgedrag. Ritten over de snelweg zuigen de accu sneller leeg. Dat omdat een elektrische auto tijdens het afremmen energie terug wint en je op de snelweg minder vaak remt en vanaf ongeveer 80km/h het energieverbruik duidelijk stijgt. Omdat wij een afstand van zo’n 100km en vol beladen af moesten leggen hebben wij gekozen voor een “eco” route. Dat betekent geen snelwegen, binnendoor wegen en dus energiezuinig rijden. Dit duurt wel een tijdje langer, maar we moesten niet bang zijn om met een lege accu stil te komen te staan.

 

Opladen: Het opladen kan op verschillende manieren: Aan huis, wat het langst duurt (9-12uur), aan een publieke oplaadpaal (5-6uur) of een snellaadpunt (20 min, niet alle modellen kunnen snelladen, onze Renault Kangoo kon dit helaas niet).
De snellaadpunten staan langs de snelweg en worden beheerd via FastNed. Hier ook even dank aan FastNed die ons tijdens de opnames gratis laden ter beschikking hebben gesteld! Publieke oplaadpalen zijn in de meeste steden goed beschikbaar, maar het kan soms lastig zijn om deze te vinden. Een klein beetje geduld zou je dus beter moeten mee nemen als je in een stad komt waar je de laadpalen nog niet kent. Een oplaadsessie op een publieke oplaadpaal koste ons rond €5.

 

Rijden: Eenmaal eraan gewend rijdt het heerlijk. Elektrische auto’s hebben geen motorgeluid of trilling. Je rijdt dus super stil en ontspannen. Ook zijn alle elektrische auto’s automaat, je hebt dus als je een “eco” route rijd alle tijd om van de mooie landschappen te genieten.

 

Conclusie: Voor kortere ritten zoals boodschappen doen en regionale afstanden is een elektrische auto prima! Met goede planning was ook ons voornemen, een tiental gitaren, versterkers, opnameappartuur en mensen te vervoeren te doen. Wij hadden gehoopt dat een elektrische bus een mogelijkheid zou zijn om ook ons reizen voor de vele optredens milieuvriendelijker te maken, maar daarvoor is de actieradius op dit moment echt nog te klein.